Κυριακή 5 Μαΐου 2013

Η ιστορία της βασίλισσας της ποπ Μαντόνα

Τραγουδίστρια, ηθοποιός και περφόρμερ, έκανε αίσθηση όσο κανείς στον χώρο της ποπ μουσικής από το '81, οπότε και ακολούθησε σόλο καριέρα και κυριάρχησε στην ανδροκρατούμενη μουσική σκηνή της εποχής.


Δέκα χρόνια αργότερα, το 1991, μετρούσε ήδη 21 κομμάτια στο top 10 των ΗΠΑ, με τις πωλήσεις των δίσκων της διεθνώς να αγγίζουν τα 70 εκατομμύρια. 

Και τον Ιανουάριο του 2008, η Μαντόνα αναγορεύτηκε από το έγκριτο περιοδικό Forbes ως η πλουσιότερη γυναίκα μουσικός! 

Ας δούμε λοιπόν τη μουσική καριέρα της γυναίκας που θα άλλαζε για πάντα το ποπ μουσικό τοπίο αλλά και την ίδια την έννοια της πρόκλησης...

Πρώτα χρόνια




Γεννημένη ως Madonna Louise Veronica Ciccone στο Μπέι Σίτι του Μίσιγκαν στις 16 Αυγούστου 1958, κόρη του ιταλού μετανάστη και μηχανικού Silvio «Tony» Ciccone και της χορεύτριας Madonna Fortin, η Μαντόνα ήταν το τρίτο από τα έξι παιδιά της οικογένειας. 

Η αυστηρή καθολική ανατροφή της έπαιξε αναμφίβολα ρόλο στη μετέπειτα προκλητική της στάση απέναντι στη ζωή, με μια σειρά από χριστιανικά σύμβολα να τίθενται κατόπιν στο στόχαστρο της αμφιλεγόμενης δουλειάς της. 

Οικογενειακή τραγωδία




Την 1η Δεκεμβρίου 1963, η 5χρονη Μαντόνα χάνει τη μητέρα της από καρκίνο του μαστού, γεγονός που θα επηρέαζε βαθύτατα την προσωπικότητα του μικρού κοριτσιού. Ο πατέρας της σύντομα θα παντρευτεί την οικιακή βοηθό του σπιτιού, Joan Gustafson, με ομηρικούς καυγάδες να συμβαίνουν μεταξύ Μαντόνας και μητριάς. 

Το επαναστατικό της πνεύμα αναπτύσσεται λοιπόν από πολύ νωρίς, ως αντίδραση στην παραδοσιακή ανατροφή της μητριάς της: μετατρέπει το συντηρητικό ντύσιμο σε αποκαλυπτικά συνολάκια, συγχρωτίζεται ανθρώπους που κάνουν τους γονείς της έξαλλους, απορρίπτει το θρησκευτικό της υπόβαθρο και πολλά πολλά ακόμα. 

Μουσική και χορός


Η Μαντόνα ισορροπούσε ωστόσο την απείθαρχη πλευρά της προσωπικότητάς της με την παρόρμηση για δημιουργία και έκφραση. Ήταν άριστη μαθήτρια, ικανότατη μαζορέτα και πειθαρχημένη χορεύτρια, τελειώνοντας μάλιστα τις σχολικές της υποχρεώσεις ένα εξάμηνο νωρίτερα από τους συμμαθητές της! 

Το 1976, η σκληρή της δουλειά θα τραβούσε το ενδιαφέρον του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, που της πρόσφερε πλήρη υποτροφία για να φοιτήσει στο τμήμα Χορού. 

Το 1977, κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών της σπουδών, θα της προσφερθεί η δυνατότητα να φοιτήσει για 6 εβδομάδες στα φημισμένα μπαλέτα Alvin Ailey της Νέας Υόρκης, ενώ την επόμενη χρονιά θα καταφέρει να μαθητεύσει δίπλα στον περίφημο χορογράφο Pearl Lang. Αυτός ήταν που θα έπειθε το εκκολαπτόμενο ταλέντο να εγκαταλείψει τις σπουδές της, δύο χρόνια μετά την εγγραφή της, και να μετακομίσει στη Νέα Υόρκη κυνηγώντας το χορευτικό όνειρο.

Όντας στη Νέα Υόρκη, θα κάνει μια σειρά από δουλειές του ποδαριού για να πληρώνει το νοίκι της, όπως γυμνό μοντέλο σε σχολές ζωγραφικής και πολλά τέτοια υπέροχα. 

Γνωριμία με το τραγούδι




Το 1979, η Μαντόνα συνδέεται ερωτικά με τον Dan Gilroy, ιδρυτικό μέλος της ποπ-πανκ μπάντας Breakfast Club. Ο Gilroy είναι που θα τη συστήσει στον επικεφαλής θεαμάτων βαριετέ στο Παρίσι, με τη Μαντόνα να περνά λίγο καιρό στη Γαλλία, δουλεύοντας ως... εξωτική χορεύτρια. 

Ήταν στην περιπέτειά της στο Παρίσι που θα ερωτευθεί τον συνδυασμό χορού και τραγουδιού. Όταν επιστρέφει λοιπόν στις ΗΠΑ το 1980, προσχωρεί στο συγκρότημα του Gilroy ως ντράμερ αρχικά, πριν μεταπηδήσει στο τραγούδι, γινόμενη η φωνή της μπάντας. 

Αργότερα θα σχηματίσει ή θα συμμετάσχει σε διάφορα μουσικά γκρουπ, με τα πλέον αξιομνημόνευτα να είναι τα Madonna & The Sky, The Millionaires και Emmy.

Άνοδος στο ποπ σταριλίκι 



Το 1981, η Μαντόνα αποφάσισε να ακολουθήσει σόλο καριέρα και προσέλαβε τη μάνατζερ Camille Barbone της Gotham Records για να τη βοηθήσει στην καριέρα της. Εκείνη είναι που θα μυήσει την άπειρη τραγουδίστρια στα μυστικά της ανδροκρατούμενης μουσικής σκηνής, βοηθώντας τη στην επιλογή τραγουδιών και την υιοθέτηση των χορευτικών της κινήσεων που θα γίνονταν το σήμα-κατατεθέν της. 

Ο καλός της φίλος Stephen Bray θα της γράψει το πρώτο της hit, το «Everybody», που θα κυκλοφορήσει από τη νεοϋρκέζικη δισκογραφική Sire Records το 1982 και θα γίνει Νο 1 στα χορευτικά charts!



Εξαργυρώνοντας την επιτυχία του κομματιού, πείθει τη δισκογραφική να της βγάλει τον πρώτο της δίσκο το 1983. Το άλμπουμ «Madonna» σημειώνει αργή αλλά σταθερή επιτυχία, με τρία κομμάτια να σκαρφαλώνουν στα charts: «Borderline», «Lucky Star» και «Holiday». Σύντομα τα κορίτσια της Αμερικής θα μιμούνταν τη χαρακτηριστική αίσθηση που είχε η Μαντόνα για τη μόδα, που περιλάμβανε δικτυωτά καλσόν, δαντελωτά εσώρουχα, γάντια χωρίς δάχτυλα και κολιέ με τεράστιους σταυρούς. 

Η ανοδική της πορεία παγιώνεται το 1985 με το περίφημο άλμπουμ «Like a Virgin», το οποίο γίνεται αυτομάτως No 1 στο Billboard και πλατινένιο μέσα σε μόλις έναν μήνα! Την ίδια χρονιά πρωταγωνιστεί και στην πρώτη της κινηματογραφική ταινία, το «Desperately Seeking Susan» (1985), ενώ το σάουντρακ που ερμηνεύει η ίδια σκαρφαλώνει στην πρώτη θέση του αμερικανικού χορευτικού chart. Μιλάμε φυσικά για το «Into the Groove».



To επόμενο σινγκλάκι της, το «Crazy for You», φτιαγμένο για το φιλμ του 1985 «Vision Quest», γίνεται άμεσα επιτυχία, γεγονός που θα της εξασφαλίσει την πρώτη της περιοδεία: το «The Virgin Tour» ξεκινά και μετρά 17 συναπτά τραγούδια στο top 10 του Billboard Chart!

Μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, η ζωή της δονείται από σημαντικά γεγονότα. Στις 16 Αυγούστου 1985 παντρεύεται τον ηθοποιό Σον Πεν, με τον οποίο συμπρωταγωνιστεί στην ταινία «Shanghai Surprise» (1986). Τρία ακόμα φιλμ έρχονται για τη Μαντόνα μέσα στη δεκαετία του '80: «Who's That Girl?» (1987), «Bloodhounds of Broadway» (1989) και «Dick Tracy» (1990). 

Το σάουντρακ μάλιστα για το «Dick Tracy» (I'm Breathless: Music from and Inspired by Dick Tracy) καταλήγει σε δύο ακόμα top 10 hits: «Vogue» και «Hanky Panky» μπαίνουν στα στόματα όλων, την ώρα που τέσσερις ακόμα δίσκοι ολοκληρώνονται με απόλυτη επιτυχία μέσα στη δεκαετία: «True Blue» (1986), «Who's that Girl?» (1987), «You Can Dance (1987)» και «Like a Prayer» (1989).



Πρόκληση και σοκ



Η προκλητική και συχνά ξέφρενη συμπεριφορά της θα φέρει τα πρώτα σκάνδαλα. Όλα ξεκίνησαν με την αμφιλεγόμενη ερμηνεία της στο σινγκλ του 1985 «Like a Virgin» στα μουσικά βραβεία του MTV, όταν εμφανίστηκε στη σκηνή με νυφικό. 

Μετά ακολούθησε το ντεμπούτο του βιντεοκλίπ του «Like a Prayer» το 1989, το οποίο θα παιζόταν από το MTV ως μέρος διαφημιστικού της Pepsi. Οι διαφυλετικές ωστόσο σχέσεις που παρουσίαζε το βίντεο, οι σταυροί που καίγονταν και η ασεβής μείξη σεξουαλικών υπονοούμενων και θρησκευτικών συμβόλων θα είχαν ακριβώς τον αντίθετο αντίκτυπο. Ο ίδιος ο πάπας Ιωάννης Παύλος Β' μάλιστα θα προτρέψει τους πιστούς να μποϋκοτάρουν τις συναυλίες της στην Ιταλία, την ίδια στιγμή που η Pepsi θα αποσύρει τη συνεργασία της με την καλλιτέχνιδα. 

Παρά τη διεθνή κατακραυγή όμως, η Μαντόνα μετατρεπόταν σε αστέρι πρώτου μεγέθους και ήταν πλέον πιο δημοφιλής από ποτέ! Μέχρι το 1991, η φήμη της δεν είχε ανάλογο: 21 τραγούδια στο top 10 των ΗΠΑ, περισσότεροι από 70 εκατομμύρια δίσκοι σε όλο τον κόσμο και 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις. 

Η Μαντόνα δεν σταμάτησε ποτέ να πιέζει τα όρια ανοχής της κοινωνίας, προκαλώντας συνεχώς σκάνδαλα πρώτου μεγέθους, που τόσο λάτρευε. Πρώτα ήρθε η ταινία «Truth or Dare» (1991), ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για την περιοδεία Blonde Ambition. Σειρά είχε κατόπιν η έκδοση του «Sex» (1992), ένα «χαλαρό» πορνογραφικό λεύκωμα με το ποπ είδωλο σε μια πληθώρα από αισθησιακές πόζες. 



Παρά το σκάνδαλο, το λεύκωμα πούλησε 150.000 αντίτυπα τη μέρα της κυκλοφορίας του στην Αμερική! Τρεις μέρες αργότερα, η έκδοση του 1,5 εκατομμυρίου αντιτύπων είχε εξαντληθεί παγκοσμίως(!), κάνοντας το λεύκωμα το πιο πετυχημένο εμπορικά όλων των εποχών. Την ίδια χρονιά (1992) κυκλοφορεί και ο δίσκος «Erotica», σημειώνοντας την ίδια εξωφρενική επιτυχία: μέχρι το τέλος του 1993, είχε γίνει δύο φορές πλατινένιος...

Προσωπική ζωή 




Μέχρι το 1996, η Μαντόνα είχε ήδη αποδείξει το ταλέντο της και στη μουσική και το σινεμά. Την ίδια μάλιστα χρονιά κερδίζει Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία της στην κινηματογραφική μεταφορά του μιούζικαλ του Άντριου Λόιντ Βέμπερ «Εβίτα». 

Το 1996 αποκτά την κόρη της, Lourdes Maria (Lola) Ciccone Leon, καρπό του έρωτά της με τον εραστή και προσωπικό της γυμναστή Carlos Leon. Το 2000 έρχεται ο γάμος της με τον βρετανό σκηνοθέτη Γκάι Ρίτσι και την ίδια χρονιά έρχεται στο φως και ο γιος τους, Rocco John Ritchie, με τη Μαντόνα να διανύει πλέον μια νέα ωριμότητα. 

Το 2005, με την κυκλοφορία του άλμπουμ της «Confessions on a Dancefloor», η Μαντόνα γίνεται η μουσικός με τα περισσότερα χρυσά singles στις ΗΠΑ, εκθρονίζοντας τους Beatles από τη μακροχρόνια ηγεμονία τους!

Στην αυγή των 50ών της γενεθλίων, η Μαντόνα φέρνει σπίτι το προσφάτως υιοθετημένο παιδί της από το Μαλάουι, τον David Banda, μέσα σε πλαίσιο δριμείας κριτικής για το «συνοπτικό» της διαδικασίας υιοθεσίας. Τον Ιούνιο του 2009 θα επαναλάβει το βήμα και θα υιοθετήσει και δεύτερο παιδί, πάλι από το δοκιμαζόμενο Μαλάουι, με τις νομικές μάχες να μη λείπουν για μια ακόμα φορά. 

Τον Οκτώβριο του 2008, η Μαντόνα ανακοινώνει τον χωρισμό της από τον Γκάι Ρίτσι, έπειτα από 8 χρόνια κοινής συνύπαρξης. 

Ασυναγώνιστη επιτυχία



Παρά τα θέματα στην προσωπική της ζωή, η επαγγελματική της καριέρα συνεχίζει να εκτοξεύεται: τον Ιανουάριο του 2008 ονομάζεται από το περιοδικό Forbes «η πλουσιότερη γυναίκα μουσικός του κόσμου», με εκτιμώμενα κέρδη 72 εκατομμυρίων δολαρίων μόνο την προηγούμενη χρονιά! Η συνεργασία της με τη φίρμα ρούχων H&M, το συμβόλαιο με το δίκτυο NBC για αποκλειστικά πλάνα από τις συναυλίες της, καθώς και η περιοδεία της Confessions Τour έκαναν τη διαφορά στις ετήσιες απολαβές της «βασίλισσας». 

Παρά τις σφιχτές της υποχρεώσεις σε μουσικές σκηνές και θεατρικά σανίδια, θα βρει χρόνο να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για τα ορφανά του Μαλάουι με AIDS («I Am Because We Are»), την ίδια στιγμή που ο νέος της δίσκος «Hard Candy» κυκλοφορεί τον Απρίλιο του 2008 και γίνεται για άλλη μια φορά παγκόσμια επιτυχία. 

Το 2009, κυκλοφορεί το τρίτο κατά σειρά Greatest Hits άλμπουμ της, το «Celebration», το οποίο έγινε ο ενδέκατος No 1 δίσκος της στη Βρετανία! Με την κυκλοφορία του επετειακού άλμπουμ, η Μαντόνα ισοφάρισε τον Έλβις Πρίσλεϊ ως τον μουσικό με τους περισσότερους No 1 δίσκους στην Αγγλία...

Τελευταία χρόνια 



Το 2011, η Μαντόνα περνάει πίσω από τις κάμερες, σκηνοθετώντας το ρομαντικό δράμα «W.E.», που αφορούσε στη ζωή του δούκα και της δούκισσας του Ουίνδσορ. Οι κριτικές έμελλε να είναι αμφιλεγόμενες, κατάφερε ωστόσο να κερδίσει Χρυσή Σφαίρα για το μουσικό κομμάτι που έγραψε για την ταινία. 

Τον Φεβρουάριο του 2012 η Μαντόνα καταφέρνει να προκαλέσει ξανά. Ήταν κατά τη διάρκεια του αθλητικού θεσμού των ΗΠΑ Super Bowl όταν εμφανίστηκε στη σκηνή και έκλεψε την παράσταση, με την πρόκληση ωστόσο να ανήκει στην καλεσμένη της στη σκηνή M.I.A., η οποία εξόργισε τα πλήθη με μια άσεμνη χειρονομία.

 

Τον Μάρτιο του 2012, η βασίλισσα της ποπ ηχογραφεί τον πιο πρόσφατο δίσκο της, το «MDNA», με την περιοδεία που τον συνόδευσε να θυμίζει Μαντόνα από τα παλιά: άσεμνες αποκαλύψεις στο κοινό, εικόνες που παρέπεμπαν στους Ναζί και μια σειρά από σκηνικές υπερβολές που έδειξαν στο παγκόσμιο κοινό ότι η πρόκληση είναι συνυφασμένη με τη Μαντόνα...

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου